Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

26 nowych fotoradarów na polskich drogach

Kolejny etap realizowanego obecnie projektu rozbudowy CANARD
21 lutego 2020

 

Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na zakup oraz instalację 26 fotoradarów, które usytuowane zostaną w najbardziej niebezpiecznych miejscach w kraju. To kolejny etap realizowanego obecnie projektu rozbudowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, zakładającego zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących.
Fotoradary zostaną zainstalowane w kilkudziesięciu miejscach w Polsce, w których dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W wytypowaniu lokalizacji przeznaczonych do objęcia nadzorem pomógł Instytut Transportu Samochodowego, który pracował w konsorcjum z firmą Heller Consult. Na zlecenie CANARD wykonana została analiza stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, obejmująca wszystkie drogi publiczne w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem liczby osób rannych oraz zabitych. Instytut opracował wykaz miejsc szczególnie niebezpiecznych, w których w pierwszej kolejności powinny zostać zainstalowane urządzenia rejestrujące. Przy wyborze lokalizacji weryfikowano obecność potencjalnych źródeł zagrożeń i czynników zwiększających prawdopodobieństwo wypadku. Pod uwagę wzięto obecność obiektów, takich jak przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe czy miejsca użyteczności publicznej, generujące większy ruch. Występowanie tego typu obiektów w promieniu 500 m od miejsca koncentracji zdarzeń stanowiło dodatkowy argument za objęciem odcinka drogi lub obiektu drogowego automatycznym nadzorem nad ruchem drogowym. Kolejnym etapem kwalifikacji miejsca do ustawienia stacjonarnego urządzenia rejestrującego była analiza geometrii przebiegu drogi pod kątem jej wpływu na prawidłowość pomiaru oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego w analizowanym punkcie.

Odcinkowy pomiar prędkości i rejestratory wjazdu na czerwonym świetle

Kolejnym etapem rozbudowy systemu nadzoru nad ruchem drogowym będzie wybór lokalizacji oraz przetarg na odcinkowe pomiary prędkości i rejestratory wjazdu na czerwonym świetle. Wypadki na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych, będące skutkiem niestosowania się kierujących do sygnału świetlnego należą do najbardziej tragicznych w skutkach. Wstępna kwalifikacja miejsc do objęcia nadzorem nad ruchem drogowym w zakresie ujawniania wjazdu na czerwonym świetle, przeprowadzona została w oparciu o analizę miejsc o największej intensywności zdarzeń drogowych na skrzyżowaniach lub przejazdach kolejowych z sygnalizacją świetlną. Podczas analizy uwzględniono statystyki zdarzeń drogowych z ostatnich trzech lat, poprzedzających ocenę lokalizacji. Urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości służą do monitorowania średniej prędkości pojazdów na niebezpiecznych odcinkach dróg. Kluczową zaletą jest ich potencjalny zasięg, możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, co istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Zazwyczaj jeden zestaw urządzeń obejmuje swoim nadzorem odcinek pomiarowy o długości od 1 do 6 km. Istotnym warunkiem instalacji urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości jest wysoka intensywność zdarzeń, występująca w szeregu miejsc na niebezpiecznym odcinku drogi. Kluczowe jest również ustalenie, czy na analizowanym fragmencie drogi zainstalowano sygnalizację świetlną (skrzyżowanie, przejście dla pieszych, przejazd dla rowerzystów). Weryfikacji podlegała także jednolitość obowiązującego limitu prędkości (np. czy analizowany odcinek nie znajduje się częściowo w obszarze zabudowanym, a częściowo w niezabudowanym o innym ograniczeniu prędkości). Za potrzebą rozbudowy systemu CANARD przemawia m.in. duża liczba składanych do CANARD wniosków o instalację urządzeń rejestrujących. Do tej pory wpłynęło ponad 3 tys. wniosków o zainstalowanie, przejęcie czy przeniesienie urządzeń, kierowanych między innymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Policję, samorządy, społeczności lokalne oraz obywateli.

Nowe urządzenia rejestrujące ze wsparciem UE

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, jest kontynuacją już funkcjonującego projektu budowy centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, zrealizowanego w latach 2011-2015. Nowy projekt służyć ma zwiększeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym przy wykorzystaniu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, przy założeniu, że nadzorem objęte zostaną drogi wchodzące w skład całej krajowej sieci dróg publicznych. System ma objąć swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji. W ramach projektu zostanie zakupionych 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 26 fotoradarów i 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości zainstalowanych w nowych lokalizacjach. Liczba skrzyżowań, które nadzoruje GITD, zwiększy się o 30, ponadto wideodetekcją objętych zostanie pięć przejazdów kolejowych. W celu zwiększenia bezpieczeństwa w miejscach, w których nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących, m.in. z przyczyn technicznych, liczba przenośnych urządzeń rejestrujących zwiększy się o 11. W ramach realizacji projektu rozbudowana zostanie infrastruktura teleinformatyczna, poprzez dodanie nowych funkcji podnoszących efektywność systemu CPD CANARD oraz zaplecze funkcjonalne projektu, poprzez m.in. zakup sprzętu, oprogramowania oraz usług dodatkowych. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Instalacje nowych urządzeń rejestrujących rozpoczną się w IV kwartale 2020 r.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.