Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Ciężkie wystrzeliły, lekkie potknęły się

Konferencja prasowa IVECO: podsumowanie roku 2023 i plany
16 lutego 2024

eDaily z zabudową chłodniczą Fot. Iveco

 
IVECO Poland zorganizowało 14 lutego 2024 r. konferencję prasową pod hasłem PODĄŻAJ DROGĄ ZMIAN. Podsumowano rok 2023 i sporo mówiono o rozwoju oferty w najbliższej przyszłości.
Udział w spotkaniu wzięli przedstawiciele IVECO Poland & Ukraine: Daniel Wolszczak, business director, Rafał Krawczyk, sales manager parts & services, Jacek Nowakowski, alternative propulsion business development manager oraz Aleksandra Zielińska, marketing manager. Przypomniano wydarzenia roku 2023 ważne dla marki Iveco:
• IVECO Daily zdobyło tytuł Business Vans „Best Large Van”;
• H2Accelerate - finansowanie 150 ciężarówek wodorowych i 8 stacji paliw Heavy Duty;
• Iveco Group przejęło udziały w spółce JV z Nikola;
• IVECO Daily - tytuł „Light Truck of the Year” podczas Great British Fleet Awards;
• Air Liquide i Iveco Group zainaugurowały pierwszą wysokociśnieniową stację
wodorową dla samochodów ciężarowych w Europie;
• Sustainability Week w IVECO Group;
• ETRC w Poznaniu;
• Kongres Nowej Mobilności w Łodzi – polska premiera IVECO HD BEV;
• Iveco Group - Złoty Medal w rankingu EcoVadis Sustainability Rating (TOP 5% przedsiębiorstw);
• Iveco Group dołączyło do inicjatywy ONZ Global Compact;
• IVECO skończyło swój największy cykl inwestycyjny w historii, wprowadzając całkowicie odnowioną ofertę produktów i usług MY24;
• Europejski Bank Inwestycyjny dofinansował Iveco Group N.V. kwotą do 500 mln EUR na dekarbonizację sektora transportu;
• Grupa Iveco została uwzględniona w indeksach Dow Jones Sustainability Indices World & Europe;
 

Lekkie w odwrocie

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 9.110 pojazdów marki Iveco o masie co najmniej 3,49 t, co oznacza spadek w porównaniu z rokiem 2022 o 3,7 proc. (zarejestrowano wówczas 9.462 takie samochody). Cały rynek krajowy takich pojazdów w ubiegłym roku wzrósł o 0,8 proc. do 70.984 egzemplarzy (w 2022 r. – 70.390).
Bardziej szczegółowo: w segmencie 3,49-7,2 tony zarejestrowano w Polsce w zeszłym roku 7.588 pojazdów Iveco, co oznacza spadek o 10 proc., wobec 8.431 rejestracji w 2022 r. Tymczasem cały rynek w tym przedziale tonażowym wzrósł o ponad 2 proc., z 37.109 pojazdów w 2022 r. do 37.903 w 2023 r. Co ciekawe, w gamie podwozi Iveco relatywnie zyskało na rynku w tym segmencie - rejestracje pojazdów włoskiej marki zmalały z 5.637 w 2022 r. do 5.090 w 2023 r., co oznacza spadek o 9,7 proc., podczas gdy rynek ogółem we wspomnianymn przedziale tonażowym zmalał aż o 12,6 proc. (z 17.108 w 2022 r. do 14.950 w ubiegłym roku). Natomiast furgony Iveco w segmencie 3,49-7,2 t mocno straciły – spadek z 2.793 sztuk w 2022 r. do 2.498 szt. w 2023 r. (regres o 10,6 proc.). W tym czasie rynek takich samochodów ogółem wzrósł o 14,8 proc. (z 19.999 w 2022 r. do 22.952 w 2023 r.).

Przy masie własnej 4.307 kg ładowność eDaily wynosi 2.970 kg Fot. Iveco

 

Rynkowy skok w cięższych kategoriach

W cięższym segmencie, 7,2-16 t, Iveco może pochwalić się aż 45,6-proc. wzrostem rejestracji, z poziomu 136 pojazdów w 2022 r. do 198 w 2023 r. Cały rynek też urósł w tym przedziale tonażowym, ale znacznie mniej, bo o 21,1 proc. (z 1.549 do 1.876 pojazdów).
Jeszcze większy skok w górę włoska marka uzyskała w najcięższym segmencie, ponad 16 ton, bo aż o 48,5 proc. – z 906 pojazdów w 2022 r. do 1.345 w 2023 r. Tymczasem rynek ogółem takich pojazdów w Polsce zmalał o 1,2 proc., z 32.179 egzemplarzy w 2022 r. do 31.788 w roku ubiegłym.
W szczegółach: wyjątkowo mocno wystrzeliły w górę podwozia Iveco w gamie ponad 16 ton, bo aż o 78,7 proc., ze 150 sztuk w 2022 r. do 268 w 2023 r. W tym okresie rynek „total” ciężkich podwozi w kraju przeżywał raczej stabilizację, bo wzrósł raczej symbolicznie, o 0,8 proc. (z 6.001 do 6.047 egzemplarzy).

Więcej gazowych

Iveco sprzedaje też coraz więcej ciężkich pojazdów (ponad 16 t) zasilanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). W 2022 r. zarejestrowano 140 takich pojazdów włoskiej marki, a w 2023 r. już 180! (wzrost o 28,6 proc.). Działo się to w czasie, kiedy ciężarówki LNG były ogólnie w odwrocie na naszym rynku – cały rynek zmalał niemal o połowę (minus 49,3 proc.) – w 2023 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 216 takich pojazdów, w porównaniu z 426 w poprzednim roku.
Jak poinformowano na konferencji, 60 proc. pojazdów sprzedawanych w gamie lekkiej objętych było kontraktami serwisowymi; w gamie ciężkiej – 50 proc. Większą popularnością cieszą się usługi łączności, które objęły 73 proc. samochodów w gamie lekkiej i aż 76 proc. w ciężkiej.
Co piąty samochód trafiający do odbiorcy finansowany jest przez IVECO Capital, które w ofercie ma leasing, pożyczkę, wynajem, Truck Assistance i ubezpieczenia (komunikacyjne OC, AC, NNW i GAP).

Rozwój serwisu i sprzedaży części

Sieć sprzedaży Iveco w Polsce obejmuje 37 placówek dedykowanych samochodom Daily i 44 punkty dla ciężarówek. Sieć serwisowa natomiast – 8 punktów tylko dla samochodów dostawczych i 36 placówek obsługujących całą gamę pojazdów. Rozwijane są serwisy Truck Station (eDaily).
Nowe punkty autoryzowanej sieci Iveco w kraju, otwarte w 2023 roku, to Legnica (UNI-TRUCK) – kwiecień (gama lekka), Poznań (GSC) – czerwiec (pełna gama) i Siedlece (TIRMET) – wrzesień. Plan na pierwszy kwartał 2024 roku przewiduje oddanie do użytku nowego serwisu UNI-TRUCK w Karpinie.
Przedstawiciele IVECO Poland & Ukraine z satysfakcją odnotowali 28-proc. wzrost sprzedaży części zamiennych w 2023 roku. Magazyn części zamiennych w Zielonej Górze, o powierzchni 16 tys. mkw., otwarty w 2019 r. obchodzi w tym roku swoje 5-lecie. Oferuje pełny zakres produktów, w tym części zamienne, części konstrukcyjne pojazdów, podzespoły i akcesoria.
 
USŁUGI IVECO SERVICES
UPTIME: usługi te mają na celu utrzymanie pojazdu na drodze, z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii, aby pomóc klientom uniknąć nieplanowanych przestojów i zmaksymalizować czas pracy pojazdu.
PRODUCTIVITY & EFFICIENCY: Usługi w zakresie produktywności i wydajności pomagają zmniejszyć zużycie paliwa, zoptymalizować trasy i poprawić styl jazdy kierowców poprzez raportowanie i analizę wydajności pojazdów.
DRIVER CARE oraz SAFETY & SECURITY: usługi mają na celu promowanie bezpieczniejszego stylu jazdy, analizując wydajność kierowcy w celu poprawy jego bezpieczeństwa i uczynienia jego doświadczenia na drodze łatwiejszym i bardziej komfortowym.
eMOBILITY: usługi umożliwiają płynne przejście na bateryjne pojazdy elektryczne, eliminując obawy o zasięg i zapewniając najlepsze doświadczenia związane z ładowaniem.
PARTS & ACCESSORIES: szeroka oferta wysokiej jakości części i akcesoriów pozwala dostosować pojazd do potrzeb klienta i udoskonalić komfort życia kierowcy na pokładzie.
 

Gazowe, elektryczne, wodorowe

Mówiąc o nowej gamie Iveco przedstawiciele marki zwrócili uwagę na jej cel, którym jest zerowa emisja CO2 netto do roku 2040. Firma chce go uzyskać poprzez podejście wieloenergetyczne.
W transporcie długodystansowym przewiduje wykorzystywanie pojazdów LNG i BIO-LNG i stopniowe wprowadzanie ciężarówek FCEV, czyli zasilanych wodorem.
W dystrybucji regionalnej: gazowce, a więc C-LNG/BIO i kolejne to BEV (elektryczne) oraz wodorowe.
W dostawach miejskich firma zakłada korzystanie z CNG/BIO-CNG oraz BEV.
W segmencie budowlanym – CNG/BIO-CNG i dalej akumulatorowe.

Przy okazji konferencji zaprezentowano elektryczne eDaily z zabudową chłodniczą i agregatem elektrycznym TT –THERMO KING Fot. Iveco

 

eDaily z zabudową chłodniczą

Przy okazji konferencji zaprezentowano elektryczne eDaily z zabudową chłodniczą i agregatem elektrycznym TT –THERMO KING. Dla tego samochodu przewidziano misje miejskie i regionalne w transporcie w temperaturze kontrolowanej. Wymiary pojazdu: długość 7.660 mm, wysokość 3.300 mm i szerokość 2.260 mm. Przy masie pojazdu skompletowanego, gotowego do jazdy wynoszącej 4.307 kg jego ładowność wynosi 2.970 kg. Wyposażono go w 3 baterie trakcyjne o pojemności 111 kWh.
Agregat elektryczny TT-THERMO KING to model E-600e MAX SPECTRUM (multi-temp), o masie własnej 100 kg, z wydajnością chłodniczą 2427 W (-20 /+30 st.), wydajnością grzewczą 2.210 W i mocą akustyczną 88 db.
Dla eDaily przewidziano usługi takie jak Aplikacja IVECO ON Easy Daily. Kolejna usługa to Monitorowanie, zarządzanie i optymalizacja ładowania oraz zużycia energii przez eDaily i ulepszanie w trakcie jazdy dzięki ocenie stylu jazdy eDriving. Kolejna: Elementy sterujące eRemote do zarządzania ładowaniem, włączaniem/wyłączaniem klimatyzacji i harmonogramem aktywacji. Wreszcie: eDaily eRoute planowanie trasy, stacje ładowania, aktualne informacje o ruchu drogowym - w oparciu o algorytmy sztucznej inteligencji uwzględniające konfigurację pojazdu, masę rzeczywistą, wykorzystanie ePTO i styl jazdy.

Nowe IVECO S-eWAY

To pojazd z napędem FPT Industrial eAxle, o zasięgu do 500 km. Taki elektryk dysponuje ładownością do 22 t (do 44 t GCW*). Moc napędu to 480 kW (645 KM), a maksymalny moment obrotowy 1.800 Nm. Pojemność baterii wynosi 738 kWh (9 szt.). Czas ładowania: 100 km w 20 minut przy 350 kW (w 90 min od 20% do 80% SOC przy 350 kW).

S-eWAY FUEL CELL

Zasilana wodorem nowa cieżarowka dysponuje zasięgiem do 800 km. Zbiorniki mieszczą 70 kg H2 przy ciśnieniu 700 bar. Czas tankowania: około 20 minut. Napęd dysponuje mocą 400 kW (544 KM) i maksymalnym momentem 1.800 Nm. Ładowność: do 25 ton (do 44 t GCW*).

S-WAY CNG-LNG/biometan

Producent określa zakres misji tego nowego modelu bez kompromisów:
▪ Wydajność do 500 KM mocy i 2.200 Nm momentu obrotowego;
▪ Ładowność porównywalna z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym;
▪ Zasięg do 1.800 km dla LNG i 800 km dla CNG;
▪ Czas tankowania porównywalny z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym;
▪ Sieć tankowania 700+ stacji LNG i 4.100+ stacji CNG.

Ciągnik w oszczędnościowej konfiguracji

Iveco przygotowało konfigurację ciągnika siodłowego 4x2, kabina AS pod kątem ograniczenia emisji CO2, a więc i zużycia paliwa: SILNIK: xC13 460 lub 500 KM (downspeeding) + skrzynia HI-TRONIX (oszczędność 6%); hamulec silnikowy HPEB (0,4%); kompresor 630 ccm odłączany sprzęgłem (0,6%).
UKŁAD NAPĘDOWY: przełożenie mostu 2,17 (z oponami 315/70) (0,4%); Opony 315/70R22,5 LD Plus - Fuel Efficiency, ogumienie 315/70R22,5 na osi napędowej (1%); aluminiowe obręcze kół, lżejsze o ok. 60 kg w porównaniu ze stalowymi (*).
KOMPONENTY SMART: system jazdy przewidującej HiCruise (1,5%); przednie reflektory w technologii LED (*); ograniczenie prędkości w trybie ECO na CC / SL (*).
AERODYNAMIKA: kamery zamiast lusterek wstecznych (1,5%); Zestaw spoilerów za kabiną (6%); spoilery międzyosiowe (0,5%).
Uwaga: dotychczasowe opcje słupek A w wykonaniu aerodynamicznym i deflektory na narożach kabiny weszły do standardu.
* wpływ niemożliwy do określenia w teście

Ewolucja usług cyfrowych

Do 2016 roku Iveco odnotowało poniżej 5.000 połączonych pojazdów (tylko gama ciężka). Użytkownicy mogli korzystać z Assistance Non Stop 24h, z oceny stylu jazdy – początek zbierania danych z pojazdów oraz z usługi Smart Report – podstawowe informacje o flocie.
W 2018 roku powołano Control Room i wprowadzono serwis proaktywny.
W 2019 r. było już około 10.000 połączonych pojazdów (gama ciężka i lekka) – Proactive Diagnostics & basic status of health; dostępny był serwis proaktywny i podstawowe informacje o stanie pojazdu, zdalna diagnostyka i aktualizacje, konsultacje paliwowe oraz portal MY IVECO.
W 2021 r. – pond 35.000 połączonych pojazdów; portal IVECO ON dla menedżerów flot oraz dealerów; przewidywanie usterek; możliwość samodzielnych aktualizacji Alexa Web API.
2022-2023 r.: premiera eDaily i usług połączonych Digital Job Card; adaptacja portalu IVECO ON (podpis cyfrowy, usługi dedykowane eDaily).
2024 r.: około 75.000 połączonych pojazdów; nowy moduł PCM; elektroniczna instrukcja obsługi; ewolucja IVECO ON ze zdalnymi poleceniami; monitorowanie stanu zdrowia i zmęczenia kierowcy.
2024-2027 r.: około 200.000 połączonych pojazdów (100%); portal IVECO ON w formie sklepu z usługami; pełne wsparcie pojazdów zeroemisyjnych; model biznesowy pay per use; optymalizacja procesów logistycznych.
2028-2030 (wizja): ponad 500.000 połączonych pojazdów; standard 5G oraz V2X; nowe funkcje z myślą o kierowcy (bezpieczeństwo, komfort, rozrywka); automatyzacja procesów logistycznych, ADAS poziom 2++; nowe modele biznesowe. (red)
 
Priorytety firmy na 2024 rok to cztery główne kierunki:
- Promocja gamy modelowej 2024 z pełną paletą napędów;
- Sprzedaz podwozi segmentu ciężkiego;
- Digitalizacja;
- Customer Service Excellence
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.