Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Mercedes-Benz na fali wznoszącej

Niemiecka marka podsumowuje 2023 rok
21 lutego 2024

Fot. Mercedes-Benz

 
W 2023 roku polscy klienci odebrali 20.500 nowych osobowych Mercedesów. Podobnie jak w 2022 r. liderem rynku luksusowych limuzyn w Polsce niezmiennie pozostaje Klasa S. Równocześnie Mercedes-Benz systematycznie zwiększał sprzedaż osobowych modeli zelektryfikowanych: aut w pełni elektrycznych i hybryd plug-in. Dla Mercedes-Benz Vans w Polsce 2023 rok był czasem systematycznego rozwoju i kolejnych ważnych kroków na drodze do bycia liderem elektromobilności. Przyniósł wzrost łącznej sprzedaży, kolejne wyróżnienia oraz premierę nowej gamy średniej wielkości vanów, których sprzedaż rusza na początku 2024 r.

W kierunku zelektryfikowanych

Zarówno w skali globalnej, jak i krajowej dywizja aut osobowych Mercedes-Benz Cars wciela w życie swoją strategię nowoczesnego luksusu, opartą na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest zwiększanie sprzedaży luksusowych submarek i modeli Mercedesa, a drugim – rozwój oferty pojazdów zelektryfikowanych w kierunku koncepcji Electric Only, zakładającej gotowość do przejścia na napędy elektryczne w 2030 r. wszędzie tam, gdzie pozwolą na to warunki rynkowe. Już teraz Mercedes ma kompleksową ofertę aut na prąd, obejmującą modele we wszystkich kluczowych segmentach, od kompaktowych EQA i EQB po luksusowe EQS-y, a także odmiany AMG.
Poprzedni rok minął między innymi pod znakiem znacznego wzrostu popularności modeli zelektryfikowanych. Dostawy samochodów w 100% elektrycznych (BEV) wzrosły o 45%, do 1.250 egzemplarzy, a hybryd plug-in (PHEV) – o 7,5%, do 1.631 sztuk. Łącznie pojazdy te (tzw. xEV-y) uzyskały ponad 21-procentowy wzrost sprzedaży i stanowiły 14% wszystkich ubiegłorocznych dostaw Mercedesa w Polsce. Najchętniej wybieranym samochodem w pełni elektrycznym był kompaktowy SUV EQA, którego sprzedaż wzrosła o 14%.

Luksusowe mają wzięcie

Równocześnie Mercedes-Benz Polska z sukcesem skupiał się na sprzedaży modeli z grupy luksusowych submarek tzw. Top-End, która obejmuje linie modelowe S (Klasa S, EQS i EQS SUV, GLS), submarki Mercedes-Maybach, Mercedes-AMG, a także kultową Klasę G. Ma to odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży, na czele z Klasą S, która w 2023 r. znalazła w Polsce rekordową liczbę 843 nabywców ( wraz z Mercedes Maybach Klasy S) , notując ponad 15-procentowy wzrost popytu – i to ponad 3 lata po debiucie aktualnej generacji. Wynik ten czyni Polskę drugim co do wielkości rynkiem zbytu Klasy S w Europie. Atrakcyjność luksusowej limuzyny z gwiazdą potęgują liczne opcje personalizacji z programu Manufaktur, a w ubiegłym roku jej gamę wzmocniła topowa sportowa odmiana S 63 E PEROFRMANCE z hybrydowym napędem o mocy systemowej 802 KM.

Najchętniej wybierane modele aut osobowych

Mercedes-Benz przeprowadził w minionym roku aktualizacje i zmiany generacyjne linii modelowych, począwszy od modeli EQA i EQB przez kompletację gamy bestsellerowych GLC i GLC Coupe aż po odnowione SUV-y klasy wyższej oraz nową Klasę E.
Ranking najchętniej wybieranych modeli Mercedesa w Polsce niezmiennie otwiera GLC SUV, który od 6 lat niemal bez wyjątków pozostaje bestsellerem marki i tak jest również w przypadku najnowszej generacji.
W 2023 roku padł on wyborem 2.229 klientów, co stanowiło prawie 18% wszystkich ubiegłorocznych dostaw. Drugie miejsce zajął model CLA coupe, z wynikiem 2001 egzemplarzy, a trzeci był GLC Cuope – 1422 sztuk.
– Polska jest dla Mercedesa jednym z kluczowych rynków – powiedział Aleksander Henzler, CEO Mercedes-Benz Polska i Czechy oraz CEO Clustra na Europę Środkowo-Wschodnią. – W Europie należymy do grona liderów, jeśli chodzi o segment luksusowych submarek Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Klasy S i Klasy G które budują optykę luksusowego pozycjonowania Mercedes-Benz. Dość wspomnieć, że na Starym Kontynencie zajmujemy drugie miejsce pod względem dostaw Klasy S oraz piąte pod względem sprzedaży AMG i Maybacha. Cieszy również, że nabywcy coraz bardziej doceniają także nasze pionierskie auta elektryczne, które realnie legitymują się dużymi zasięgiem i doskonałymi parametrami ładowania. Odwołując się do DNA Mercedesa, we wszystkich naszych segmentach konsekwentnie wdrażamy strategię oferowania modeli, które budzą pożądanie.

Większa sprzedaż dostawczych

Mercedes-Benz Vans w Polsce odnotował w ubiegłym roku wzrost łącznej sprzedaży zarówno w segmencie pojazdów z napędem spalinowym, jak i elektrycznym. Zarejestrowano 8.698 pojazdów (w tym 503 samochody elektryczne) – wobec 8.469 vanów (w tym 456 elektrycznych) rok wcześniej. Za ten wzrost odpowiada przede wszystkim segment małych vanów, w którym zarejestrowanych zostało 806 sztuk, czyli o 33% więcej niż w roku 2022.
Polscy profesjonaliści docenili dodatkowo Citana w wersji spalinowej – ten najmniejszy w gamie pojazdów dostawczych model Mercedesa, zdobył w 2023 roku najwyższe noty w Profesjonalnym Teście Flotowym, realizowanym przez Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych.
Innym cennym wyróżnieniem jest dla Mercedes-Benz Vans w Polsce także pierwsze miejsce w opublikowanym XVI Badaniu Satysfakcji Dealerów.
– Jesteśmy bardzo dumni, że dealerzy docenili w ten sposób nasze zaangażowanie i codzienną pracę wkładaną w rozwój marki – skomentował Thomas Greipel, dyrektor zarządzający Mercedes-Benz Vans w Polsce. – Odbieramy to jako sygnał, że umiemy odpowiadać na potrzeby naszych partnerów z sieci dealerskiej, co pozwoli nam na dalszy dynamiczny rozwój w sektorze pojazdów dostawczych na polskim rynku.

Elektromobilni już dziś

– Konsekwentnie rozwijamy elektryczne floty polskich firm i bardzo nas cieszy, że coraz więcej klientów dostrzega w elektromobilności szansę na rozwój, zamiast barier – dodał Thomas Greipel. – Dzięki debiutowi jesienią 2023 roku najmniejszego pojazdu dostawczego w wersji z napędem elektrycznym – eCitana – nasze portfolio elektrycznych vanów stało się kompletne, co sprawia, że możemy zaoferować rozwiązanie dla praktycznie każdego biznesu.
Łącznie sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym Mercedes-Benz Vans w 2023 roku wyniosła 503 sztuki, co oznacza wzrost o 10% w stosunku do 2022. Istotny wpływ na ten wynik miał debiut eCitana w IV kwartale
– w sumie w segmencie małych vanów zarejestrowanych zostało 50 samochodów.

Nowa strategia dla gamy średniej wielkości vanów

Rok 2023 rozpoczął również nowy rozdział pod względem strategicznym: kierunek rozwoju oparty na wyraźnym wzmocnieniu poziomu luksusu w segmencie średnich vanów do użytku prywatnego, obejmującym Klasę V, Klasę V Marco Polo oraz EQV, oraz podkreśleniu cech premium w średniej wielkości pojazdach dostawczych przeznaczonych dla biznesu. Podejście to znajduje wyraz w zaprezentowanej latem odświeżonej pełnej gamie średniej wielkości vanów z gwiazdą, dostępnych w sprzedaży od początku 2024 roku. Wśród nowości warto tu wspomnieć nowe elementy designu, wyposażenia, większy komfort oraz inteligentne usługi cyfrowe, a także systemy wspomagania kierowcy. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.