Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Polska premiera MAN-a TGE Next Level

Van niemieckiego producenta wchodzi na nowy poziom standardów komfortu i bezpieczeństwa
12 sierpnia 2024

Fot. MAN

 
• Większy poziom bezpieczeństwa czynnego i pasywnego
• Dostępnych jest jedenaście nowych systemów wspomagających, co daje łącznie 27 takich systemów w ofercie
• Najnowocześniejszy w pełni cyfrowy wyświetlacz dotykowy MAN Media Van zapewnia bezpieczną obsługę systemów informacyjno-rozrywkowych i funkcji pojazdu

Pojazdy MAN TGE, na rok modelowy 2025, przeszły dużą modernizację funkcjonalną i wnętrza. Dzięki nim, jak twierdzi producent, ten model dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Właśnie oficjalnie zaprezentowano go w Polsce.

– Od rozpoczęcia produkcji w 2017 roku, na drogach całej Europy pojawiło się ponad 100.000 egzemplarzy naszego MAN-a VAN TGE – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska. – Nasza ciężarówka pośród vanów z powodzeniem i mocno ugruntowała swoją pozycję na rynku. Nasi klienci doceniają oferowane przez nas kompletne i wydajne rozwiązania transportowe. Teraz, dzięki nowemu modelowi nowej generacji, w połączeniu z naszymi usługami serwisowymi, cyfrowymi i nowymi rozwiązaniami finansowymi MAN, zrobiliśmy kolejny ogromny krok w kierunku naszego celu, jakim jest wspieranie naszych klientów w zwiększaniu efektywności ich działalności.

– MAN TGE Next Level przeszedł znaczną liczbę zmian, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poprawy zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu pracy kierowcy – dodał Grzegorz Rogalewicz, dyrektor ds. produktu i sprzedaży VAN-ów MAN Truck & Bus Polska. – Mnogość systemów asystenckich, wygodny fotel, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec ręczny i wiele innych zupełnie nowych elementów powoduje, że korzystanie z samochodu MAN TGE Next Level sprawia przyjemność: kierowca w pracy może czuć się jak w domu.

Van otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej strony znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. W efekcie pojazdy TGE są lepiej chronione przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian oprogramowania pojazdu, a także są wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja oprogramowania oraz zapewni poprawę stabilności oprogramowania.
Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1.
Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej i asystent skrętu. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje.
Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów.
Każdy pojazd MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego, asystenta parkowania (te dwa ostatnie niedostępne jako wyposażenie standardowe w podwoziach z niepełną kabiną i podwoziach z niepełną kabiną i niską ramą), aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom.

Nowością w wyposażeniu standardowym pojazdów z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.
TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”.
Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpoczyna się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą pojawiać się kolejne.

Fot. MAN

 

TGE Next Level Edition

MAN TGE, w wersji na rok modelowy 2025, jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego zwracający uwagę, dynamiczny wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Jednak producent stworzył subtelną, przyciągającą wzrok wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Wersję tę można już zamawiać. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub czarnym.
Limitowana edycja premierowa „Next level” jest w specjalnej ofercie z wyposażaniem o wartości ok. 13 000 zł.

Więcej mocy

Jeśli chodzi o napęd, w ofercie pojawiły się też zmiany i nowości. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-biegową manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Natomiast poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany.
W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM) oraz nowość: silnik o mocy 150 kW (202 KM), ten ostatni w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów.
Nie zmienia się także serwis MAN TGE, z całodobową pomocą drogową.
W TGE Next Level dostępna będzie także cyfrowa usługa MAN ServiceCare, która zapewni płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu, a warsztatem. Jest to cyfrowy system zarządzania konserwacjami i naprawami dla użytkowników pojazdu.

Fot. MAN

 

Ultranowoczesny kokpit

Deska rozdzielcza w TGE została całkowicie przeprojektowana i zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także kierownicę, za pomocą której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowania formy prezentacji danych.
Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania, umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN Media Van z ekranem 10,4", MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4" (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9" (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal oraz sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka, umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. W celu zapewnienia lepszej komunikacji z pasażerami na tylnym rzędzie siedzeń w kabinie, pojazd można wyposażyć w mikrofon z przodu i głośniki z tyłu. Ta opcjonalna funkcja nosi nazwę In-Car Communication. Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie, dzięki czemu można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących TGE.

Inne nowe funkcje standardowe, dzięki którym jazda TGE staje się jeszcze bardziej przyjemna, bezpieczna i łatwa, to system dostępu bezkluczykowego Keyless Go, elektryczny hamulec postojowy i do czterech portów USB-C. Ponadto w pojazdach TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już znanej z poprzednich modeli dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępny jest teraz selektor umieszczony przy kierownicy. To rozwiązanie zwiększa dostępną przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektryczny hamulec postojowy, który jest uruchamiany za pomocą przycisku w kokpicie. Dźwignia hamulca ręcznego, która w poprzednich modelach znajdowała się obok fotela kierowcy nie jest już potrzebna. Po włączeniu za pomocą innego przycisku, dodatkowa funkcja „Auto Hold” zabezpieczy pojazd przed stoczeniem się podczas postoju na wzniesieniu, automatycznie uruchamiając hamulec postojowy bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Odciąża to kierowcę m.in. podczas jazdy w korkach, zatrzymywania się na światłach lub na przejeździe kolejowym i wszędzie tam, gdzie droga jest pochyła.
Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie przekręcając kluczyk. Dodatkowy przycisk w kokpicie umożliwi potem uruchomienie silnika pojazdu (a także wyłączenie), tak samo bez użycia kluczyka.
Dostępnych jest do czterech nowych portów USB-C, służących do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych z ładowarki o mocy 45 W. Dwa pod konsolą środkową, jeden u góry deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.

Fot. MAN

 

Systemy asystentów na wyposażeniu standardowym

Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level, liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy z homologacją N2 są wyposażane w całkowicie nowe systemy wspomagania kierowcy, ostrzegające o martwym polu i ostrzegające przy ruszaniu, które są oferowane jako opcja w pojazdach TGE z homologacją N1.
Funkcja ostrzeżenia o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące martwe pole obok pojazdu, zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. System ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony pojazdu. Funkcja Ostrzeżenia przy ruszaniu wykorzystuje kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem i pomaga uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami podczas wycofywania. W przypadku obu systemów kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie.
Nowością w wyposażeniu standardowym są też następujące systemy: aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacje o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach. Dostępne są także systemy: tempomat oraz ogranicznik prędkości. Nadal do podstawowego wyposażenia należy Asystent hamowania awaryjnego. Oznacza to, że pojazdy TGE są bezpieczniejsze niż kiedykolwiek.

Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu

Aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu na pasie, korygując działanie układu kierowniczego. W szczególności poprawiono rozpoznawanie granic pasów ruchu, które teraz wykrywa także trawę i pobocza. Brzegi pasa ruchu są wykrywane przez kamerę. System dodatkowo ostrzega kierowcę za pomocą wibracji na kierownicy lub sygnału dźwiękowego w przypadku niezamierzonego przekroczenia granicy pasa ruchu.

Wspomaganie parkowania

System wspomagania parkowania wykorzystuje czujniki parkowania monitorujące otoczenie przed i za pojazdem oraz pomaga kierowcy podczas parkowania wyświetlając odległość do przeszkód statycznych, zarówno na zestawie wskaźników, jak i na ekranie. Nowością jest automatyczne rozpoczęcie hamowania awaryjnego w przypadku nieuchronnej kolizji. Tylko w pojazdach otwartych z płaską ramą nie ma możliwości montażu żadnego układu wspomagania przy parkowaniu.

Wykrywanie zmęczenia

W przypadku wykrycia krótkotrwałej lub długotrwałej utraty skupienia kierowcy, system wykrywania zmęczenia powiadomi kierowcę zarówno wizualnie, na zestawie wskaźników i na ekranie, jak również w sposób fizyczny, poprzez krótkotrwałe napięcie pasa bezpieczeństwa. System wyświetla aktualny poziom senności i rozproszenia oraz czas jazdy od ostatniej przerwy, wraz z zaleceniami dotyczącymi przerw w jeździe i propozycjami znalezienia miejsca na odpoczynek.

Informacja o znakach drogowych

Funkcja informacji o znakach drogowych informuje kierowcę na zestawie wskaźników i na ekranie o znakach drogowych rozpoznanych przez kamery lub ustalonych na podstawie danych nawigacyjnych i informacji o trasie. W przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości kierowca zostaje ostrzeżony wizualnie i akustycznie.

Inteligentny asystent prędkości

Inteligentny asystent prędkości określa obowiązujące ograniczenie prędkości na podstawie włączonego ogranicznika prędkości, rozpoznanych znaków drogowych i przewidywanych danych o trasie i automatycznie zmniejsza prędkość jazdy do dopuszczalnej wartości. Po skasowaniu ograniczenia prędkości tak samo automatycznie przyspiesza do prędkości ustawionej wcześniej na wyświetlaczu. Jeżeli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system wygeneruje ostrzeżenie wizualne i dźwiękowe.

Asystent hamowania awaryjnego

Asystent hamowania awaryjnego pomaga uniknąć kolizji z poprzedzającym pojazdem. Pomaga on kierowcy automatycznie rozpoczynając hamowanie i ostrzegając wizualnie i akustycznie o zbyt małej odległości od poprzedzającego pojazdu i może sam rozpocząć automatyczne hamowanie awaryjne, jeśli pojazd jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Nowa, zintegrowana funkcja wykrywania pieszych i rowerzystów rozszerza zakres funkcjonalności o ochronę innych użytkowników dróg.

Wskaźnik kontroli ciśnienia powietrza w oponach

Wskaźnik kontroli ciśnienia powietrza w oponach jest teraz dostępny także w przypadku kół z podwójnymi oponami. Za pomocą czujników zainstalowanych w kołach (nowością jest także czujnik w kole zapasowym) określa on aktualne ciśnienie w oponach i informuje kierowcę przed i w trakcie podróży, ostrzegając wizualnie i akustycznie w przypadku zbyt niskiego ciśnienia lub jego gwałtownego spadku.

Systemy asystentów w wyposażeniu opcjonalnym

Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer montowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jest to możliwe dzięki dostępnej większej mocy obliczeniowej systemów pokładowych pojazdu. Dzięki systemom wspomagającym pojazdy TGE zapewniają jeszcze lepszą ochronę pasażerów i innych użytkowników dróg.
Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to asystent skręcania i aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej (w tym asystent awaryjny). Udoskonalenia obejmują asystenta parkowania, kamerę cofania z dynamicznymi liniami prowadzącymi, funkcję ACC Stop & Go oraz funkcję asystenta awaryjnego.

MAN Financial Services Polska

Od czerwca tego roku, nowo powstała spółka MAN Financial Services Polska oferuje specjalistyczne rozwiązania finansowe dla samochodów ciężarowych, dostawczych i autobusów marki MAN, zarówno nowych, jak i używanych. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.