Linia montażowa komory przedniej Fot. Daimler Truck
Pod koniec listopada bieżącego roku Daimler Truck rozpoczyna w fabryce w Wörth seryjną produkcję akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego – Mercedes-Benz eActros 600. Pierwsze pojazdy mają być wyprodukowane i przekazane klientom jeszcze w 2024 r. W każdym z nich zamontowany zostanie kluczowy komponent pochodzący z fabryki Mercedes-Benz w Mannheim: komora przednia (tzw. frontbox).
Co to jest komora przednia?
Komora przednia jest złożonym modułem technicznym, obejmującym urządzenia sterujące, podzespoły wysokonapięciowe oraz elektryczną sprężarkę powietrza. Umieszczono ją w miejscu dawnej komory silnika spalinowego. W przeciwieństwie do pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, komora przednia nie pełni żadnej konkretnej funkcji napędowej, lecz zawiera szereg komponentów niezbędnych do napędzania samochodu ciężarowego. Łącznie jest to ponad tysiąc elementów. Umieszczenie tak dużej liczby części w małej przestrzeni było szczególnym wyzwaniem podczas procesu konstrukcyjnego. Ostatecznie udało się to poprzez zastosowanie tzw. struktury warstwowej, w której poszczególne komponenty są budowane od dołu do góry.
Andreas Moch, menedżer fabryki Mercedes-Benz w Mannheim:
– Komora przednia jest skomplikowanym w montażu zespołem do pojazdów z napędem akumulatorowym. Po zakończeniu udanej fazy prototypowej cieszymy się teraz na rozpoczęcie jej produkcji seryjnej. Zarówno przygotowanie ramy, jak i montaż wszystkich pojedynczych komponentów oraz kontrola zespołów odbywają się w zakładzie produkcyjnym Mercedes-Benz w Mannheim. Nasz zakład Mercedes-Benz w Mannheim pełni rolę centrum kompetencyjnego Daimler Truck w zakresie techniki akumulatorowej i układów wysokiego napięcia. Wraz z uruchomieniem produkcji komory przedniej osiągamy w bieżącym roku już drugi kamień milowy, po tym, jak latem uruchomiliśmy nasze Centrum Techniki Akumulatorowej (Battery Technology Center). Uważamy więc, że nasz zakład dobrze radzi sobie w ramach transformacji i wnosi istotny wkład w kształtowanie przyszłej bezemisyjnej mobilności.
Komponenty również z Gaggenau i Kassel
Kluczowe komponenty do eActrosa 600 dostarczą również zakłady w Gaggenau i w Kassel, będące częścią sieci produkcyjno-technologicznej Daimler Truck, wyspecjalizowanej w komponentach napędów elektrycznych i układach akumulatorowych. Elementy przekładni, takie jak wałki i koła, a także części obudowy, będzie wytwarzać fabryka Mercedes-Benz w Gaggenau, pełniąca rolę centrum kompetencyjnego w zakresie komponentów napędu elektrycznego. Będą one następnie dostarczane do zakładu Mercedes-Benz w Kassel – centrum kompetencyjnego w dziedzinie osi konwencjonalnych oraz elektrycznych systemów napędowych. Tutaj odbywać się będzie kompletny montaż komponentów osi i przekładni. (red)