Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Ciśnienie Scanii coraz wyższe

Części. Układ wtrysku paliwa Scania XPI
30.11.2007 00:00:00
Kluczowym elementem, który zapewnił nowym silnikom Scanii spełnienie normy Euro 5, jest system wtrysku paliwa XPI. Mowa o zaprezentowanych podczas niedawnej wystawy w Amsterdamie jednostkach z technologią recyrkulacji spalin EGR. Zamiast układu wtrysku HPI opartego na pompowtryskiwaczach, dotychczas powszechnie montowanych w silnikach tej szwedzkiej marki, w nowych jednostkach Euro 5 EGR.
Kluczowym elementem, który zapewnił nowym silnikom Scanii spełnienie normy Euro 5, jest system wtrysku paliwa XPI. Mowa o zaprezentowanych podczas niedawnej wystawy w Amsterdamie jednostkach z technologią recyrkulacji spalin EGR.
Zamiast układu wtrysku HPI opartego na pompowtryskiwaczach, dotychczas powszechnie montowanych w silnikach tej szwedzkiej marki, w nowych jednostkach Euro 5 EGR zastosowano układ common rail nazwany XPI (Extra High-pressure Injection). Zmiana systemu zasilania miała na celu uzyskanie wyższego ciśnienia wtrysku. Taki wtrysk zapewnia obniżenie zawartości cząstek stałych w spalinach.
Ze zbiornika paliwo wędruje do filtra wstępnego z separatorem wody. Norma Euro 5 wymaga, aby olej napędowy miał jak najmniej zanieczyszczeń, także jeśli chodzi o ewentualną zawartość wody. Potem niskociśnieniowa pompa zasilająca tłoczy olej do filtrów dokładnego oczyszczania, a następnie do zaworu dozującego ciśnienie i dalej, do pompy wysokiego ciśnienia. Ta z kolei podaje paliwo do magistrali paliwowej (szyny common rail) umieszczonej wzdłuż silnika. Obydwie pompy (niskociśnieniowa i wysokociśnieniowa) wraz z zaworem dozującym stanowią jeden zespół, napędzany przez mechanizm rozrządu. To upraszcza obsługę serwisową całego systemu.
Zawór dozujący reguluje ciśnienie w zakresie od 500 bar na biegu jałowym do wartości maksymalnej 2.400 bar. Średnie ciśnienie robocze wynosi 1.800 bar. Nadmiernemu wzrostowi ciśnienia w magistrali zapobiega mechaniczny zawór przelewowy, który kieruje nadmiar paliwa z powrotem do zbiornika poprzez magistralę powrotną. Zawór dozujący jest sterowany elektronicznie w oparciu o sygnały z czujnika ciśnienia w magistrali paliwowej.
Wtrysk paliwa do komór spalania realizowany jest przez zespół wtryskiwaczy. W układzie XPI wszystkie wtryskiwacze są w sposób ciągły zasilane paliwem pod wysokim ciśnieniem. Elektroniczny układ sterowania umożliwia realizację wtrysku wielofazowego. Najpierw podawana jest niewielka dawka wstępna paliwa, która ma wytworzyć w komorze warunki zapewniające niski poziom emisji substancji toksycznych oraz zredukować poziom hałasu. Potem następuje wtrysk główny, a następnie dawka końcowa (tzw. powtrysk), która zmniejsza zawartość cząstek stałych (sadza) i tlenków azotu w spalinach.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.