Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Fiat Doblo Cargo 1.2 - oszczędny mieszczuch

Samochody dostawcze. Fiat Doblo Cargo 1.2 (2000-2005)
22.02.2008 00:00:00
Fiat Doblo z najsłabszym benzyniakiem 1.2 zbiera cięgi za wyjątkowo kiepskie osiągi, często szwankuje w nim przednie zawieszenie i osprzęt silnika. Dostawczak Fiata sprawdza się jednak w ruchu miejskim, jest oszczędny, ma obszerną i funkcjonalną ładownię. Podstawowy benzyniak 1.2 o mocy 65 KM (są też wersje benzynowe 1.6 o mocy 103 KM, wolnossące ropniaki 1.9 o mocy 63 i 69 KM oraz 100-konne turbodiesle 1.9 JTD z common rail) krytykowany jest za mizerną dynamikę (do setki przyspiesza w 18,9 s), Fiat ma jednak niewielki apetyt na paliwo. Doblo z tym motorem spala średnio 7-7,5 l benzyny na setkę.
Furgon (są też wersje osobowe) ma dwa miejsca w kabinie, ściankę oddzielającą część pasażerską od ładunkowej, niesymetryczne, dwuskrzydłowe drzwi tylne i (opcjonalnie) boczne drzwi przesuwane z prawej strony nadwozia. Ładownia ma 1,68 m długości i kubaturę ok. 3,2 m sześc. w wersji standardowej lub 3,8 m sześc. w wersji z podwyższonym dachem (ładownia konkurencyjnego Renault Kangoo mieści odpowiednio 2,7 m i 3,5 m sześc.). Rozstaw osi wynosi 2,57 m (wersję Cargo Maxi przedłużoną o 38 cm wprowadzono po modernizacji jesienią 2005 r.). Ładowność Doblo Cargo to 605 lub 805 kg.
Ergonomia szoferki nie budzi zastrzeżeń. Minusem jest mało wydajny system wentylacji i ogrzewania oraz kiepskiej jakości materiały wykończeniowe.
Podstawowy benzyniak 1.2 o mocy 65 KM (są też wersje benzynowe 1.6 o mocy 103 KM, wolnossące ropniaki 1.9 o mocy 63 i 69 KM oraz 100-konne turbodiesle 1.9 JTD z common rail) krytykowany jest za mizerną dynamikę (do setki przyspiesza w 18,9 s), ma jednak niewielki apetyt na paliwo. Doblo z tym motorem spala średnio 7-7,5 l benzyny na setkę. Silniki, podobnie jak skrzynie biegów (w Doblo dostępne są tylko 5-biegowe przekładnie manualne) należą do trwałych. Zawodzi osprzęt. Awaryjne są alternatory, w których pękają obudowy, wentylatory chłodnicy i zdarzają się problemy z elektryką.
Przeciętny jest komfort resorowania. Niezaładowany Fiat podskakuje na poprzecznych nierównościach. Słabym punktem są przednie wahacze (szybko zużywają się w nich metalowo-gumowe elementy), ale ich wymiana jest tania i nie sprawia większych problemów. Niezbyt trwałe są też gumowe elementy przedniego stabilizatora. Delikatne są półosie przegubów napędowych.
Większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym pochodzi z polskich salonów. Używane Doblo najczęściej mają pełną dokumentację serwisową. Nowe i używane części zamienne do Doblo są łatwo dostępne.
Dariusz Stadnicki, szef Auto Serwisu Stadnicki z Lublina:
- Silnik 1.2 świetnie sprawuje się z instalacją gazową. Polecam montaż systemów sekwencyjnego wtrysku gazu. Przy prostych instalacjach szybkiemu zużyciu ulega katalizator. Bolączką Doblo jest awaryjne zawieszenie. Stan poduszek amortyzatorów i przegubów kół radzę sprawdzać co 35-40 tys. km, co 15 tys. km należy wymieniać olej, filtry itp.
Plusy
Obszerna ładownia. Niskie spalanie. Dostępność części zamiennych. Pełna dokumentacja większości egzemplarzy.
Minusy
Awaryjne przednie zawieszenie. Defekty osprzętu silnika. Słabe osiągi. Mało wydajny system wentylacji i ogrzewania. Kiepskiej jakości materiały wykończeniowe.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowany Konkurent
Fiat Doblo Cargo 1.2 furgon Renault Kangoo Express 1.2 furgon
Dopuszczalna masa całkowita 1.825 kg 1.600 kg
Ładowność 605 kg 580 kg
Długość 4.159 mm 3.995 mm
Szerokość 1.714 mm 1.633 mm
Wysokość (bez ładunku) 1.820 mm 1.827 mm
Pojemność silnika 1.242 ccm 1.149 ccm
Moc maksymalna 65 KM 60 KM
przy obr./min 5.500 5.250
Maksymalny mom. obr. 102 Nm 93 Nm
przy obr./min 3.500 2.500
Prędkość maksymalna 142 km/h 136 km/h
Rozmiary przedziału ładunkowego:
Długość 1.680 mm 1.655 mm
Szerokość 1.470 mm 1.520 mm
Wysokość 1.295 mm 1.257 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Fiat Doblo 1.2 Renault Kangoo 1.2
Chłodnica 560 zł 597 zł
Sprzęgło 680 zł 564 zł
Amortyzator przedni 264 zł 262 zł
Reflektor 358 zł 338 zł
Filtr oleju 28 zł 25 zł
Filtr powietrza 62 zł 49 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Fiat Doblo Renault Kangoo
Reflektor 250 zł 120 zł
Zderzak (przód) 160*/280** zł 100*/230** zł
Lampa tylna 100 zł 100 zł
Chłodnica 270 zł 200 zł
* - poszycie zderzaka ** - zderzak kompletny - poszycie + kratki + belka (mocowanie)
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (luty 2008 r.)
Rocznik Fiat Doblo Cargo furgon Renault Kangoo Express furgon
silnik/ przebieg tys. km - cena brutto silnik/ przebieg tys. km - cena brutto
2001 1.2 B+G / 172 - 13,6 tys. zł 1.2 B / 165 - 12,4 tys. zł
2002 1.2 B / 169 - 14,9 tys. zł 1.2 B+G / 158 - 13,9 tys. zł
2003 1.2 B / 142 - 16,7 tys. zł 1.2 B / 136 - 15,5 tys. zł
2003 1.2 B+G / 128 - 19,2 tys. zł 1.2 B+G / 114 - 17,8 tys. zł
2004 1.2 B / 112 - 21,0 tys. zł 1.2 B / 89 - 18,9 tys. zł
2005 1.2 B / 82 - 24,9 tys. zł 1.2 B / 54 - 23,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.