Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Lublin 3 - rodzimy dostawczak

Samochody dostawcze. Daewoo/Andoria-Mot/Intrall Lublin 3 skrzyniowy (1999-2006)
13.06.2008 00:00:00
Lubliny ostatnich serii są bardziej dopracowane od poprzedników. Nie oznacza to, że nie wymagają regularnego serwisu. Piętą achillesową skrzyniówek jest elektryka i słabe, wrażliwe na przeciążanie zawieszenie. Na plus dostawczaków marki Lublin przemawiają: skuteczne hamulce, poprawione w stosunku do poprzedników zabezpieczenie antykorozyjne i niskie ceny na rynku wtórnym. Minusy to jak już wspomnialiśmy - defekty elektryki, awarie zawieszenia, głośna praca polskiej skrzyni biegów oraz wycieki z przekładni kierowniczych.
Fabryczne skrzyniówki dostępne są w dwóch wersjach tonażowych: o DMC 2.900 kg i 3.490 kg. Rozstaw osi lżejszych modeli to 2.900 mm, 3,5-tonowych: 3.433 mm. Fabryczne skrzynie mają długość 2.720 mm lub 3.300 mm. Standardowa wysokość aluminiowych burt to 400 mm. W zależności od wersji, Lublin może przewieźć 1.105, 1.520 lub 1.580 kg ładunku (podczas modernizacji zwiększono ładowność cięższej odmiany). Wóz może ciągnąć hamowaną przyczepę o masie do 2.000 kg.
Zależne zawieszenie z kutą belką, resorami piórowymi i stabilizatorem poprzecznym z przodu i opartą na resorach jednolitą obudową mostu z tyłu jest przeciętnie trwałe. Ze względu na warunki eksploatacji skrzyniówek, częściej niż w furgonach, co ok. 50-60 tys. km wymieniać trzeba sworznie, tuleje i końcówki drążków z przodu, w przeładowywanych wozach notorycznie siadają odboje resorów i pióra tylne.
Wóz napędzany jest andrychowskim, rzędowym turbodieslem o poj. 2.417 ccm, mocy 90 KM. Motor jest przeciętnie trwały. Do naprawy głównej wytrzymuje 400-500 tys. km. Zawodzi osprzęt. Pękają termostaty, siadają sterowniki świec żarowych, pękają gumowe kolanka w układzie intercoolera. W modelach z intercoolerem (od 2003 r.) wyeliminowano problemy z głowicami silników, które pękały w starszych Lublinach.
Motor łączono z dwoma typami mechanicznych, pięciostopniowych skrzyń biegów: koreańskimi KIA PD-97 i polskimi Tczew TS5-21. Krajowe przekładnie są bardziej wytrzymałe (w skrzyniach Kii notorycznie padają łożyska), charakteryzują się jednak głośną pracą na biegu jałowym.
Układ hamulcowy jest skuteczny, zdarzają się jednak pęknięcia przewodów hydraulicznych. Układ kierowniczy jest precyzyjny; minus: częste wycieki z przekładni.
W skrzyniówkach są też problemy z tylnym oświetleniem. Powód: kostki elektryczne są nieszczelne. W ostatnich seriach poprawiono zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza sporadycznie pojawia się na progach.
Wóz ma atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. W części ogłoszeniowej naszego tygodnika najtańsze skrzyniowe Lubliny ostatniej serii oferowane są średnio za ok. 16 tys. zł. Modele z końca produkcji wyceniane są na ok. 38 tys. zł.
Ekspert
Zbigniew Kalinowski z serwisu Auto Broker w Lublinie
- Wóz wymaga regularnego serwisowania. Np. zwrotnice w samochodach Daewoo smarować trzeba nie rzadziej niż co 3,5 tys. km, Intrall zalecał natomiast smarowanie co 10 tys. km, inaczej będą się zapiekać. W razie kłopotów z rozruchem przestrzegam przed odpalaniem wozu na tzw. zaciąg. Łatwo o przeskok rozrządu.
Plusy
Skuteczne hamulce.
Poprawione w stosunku do poprzedników zabezpieczenie antykorozyjne.
Niskie ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Defekty elektryki.
Awarie zawieszenia.
Głośna praca polskiej skrzyni biegów.
Wycieki z przekładni kierowniczych.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd prezentowanyLublin 3 3554 LWB 2.4 TD skrzyniowy KonkurentGAZ Gazelle 2.4 TD skrzyniowy
Dopuszczalna masa całkowita 3.490 kg 3.490 kg
Ładowność 1.520 kg 1.415 kg
Długość 5.500 mm 5.500 mm
Szerokość 1.620 mm 1.866 mm
Wysokość (bez ładunku, z plandeką) 2.690 mm 2.654 mm
Pojemność silnika 2.417 ccm 2.417 ccm
Moc maksymalna 90 KM 90 KM przy obr./min
przy obr./min 4.100 4.100
Maksymalny mom. obr. 205 Nm 205 Nm
przy obr./min 2.500 2.500
Prędkość maksymalna 125 km/h 120 km/h
Wymiary przedziału ładunkowego (skrzynia + plandeka)
Długość 3.300 mm 3.130 mm
Szerokość 1.850 mm 1.719 mm
Wysokość 1.680 mm 1.640 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Lublin 3 2.4 TD GAZ Gazelle 2.4 TD
Chłodnica 700 zł 700 zł
Sprzęgło 620 zł 620 zł
Amortyzator przedni 189 zł 230 zł
Reflektor 120 zł 180 zł
Filtr oleju 25 zł 25 zł
Filtr powietrza 45 zł 45 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Lublin 3 GAZ Gazelle
Reflektor 60 zł 100 zł
Zderzak (przód) 80 zł 100 zł
Lampa tylna 40 zł 50 zł
Chłodnica 350 zł 350 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (maj-czerwiec 2008 r.)
Rocznik Lublin 3 2.4 TD skrzyniowy przebieg tys. km - cena brutto GAZ Gazelle 2.4 TD skrzyniowy przebieg tys. km - cena brutto
1999 350 - 15,0 tys. zł -
2000 320 - 18,0 tys. zł -
2001 238 - 19,5 tys. zł 280 - 17,0 tys. zł
2002 225 - 21,9 tys. zł 240 - 19,9 tys. zł
2003 180 - 26,8 tys. zł 167 - 22,0 tys. zł
2004 120 - 33,0 tys. zł 133 - 25,0 tys. zł
2005 105 - 36,5 tys. zł 117 - 28,5 tys. zł
2006 77 - 40,0 tys. zł 69 - 32,0 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.