Wiadomości z rynku

środa
27 listopada 2024

Oszczędza paliwo i środowisko

Nowy Freightliner Cascadia Evolution wyjeżdża na amerykańskie drogi
03.05.2013 00:00:00
Amerykańska spółka córka Daimler AG, Daimler Trucks North America (DTNA) zaprezentowała nowy ciężki pojazd ciężarowy Freightliner Cascadia Evolution. W tym roku pierwsze takie wehikuły można będzie oglądać na drogach Stanów Zjednoczonych.
Dotychczas oferowany model ciężarówki Cascadia spełnia obowiązującą w regionie NAFTA (Północnoamerykańskiego Układu Wolnego Handlu) normę emisji spalin określoną przez Environmental Protection Agency (norma EPA 2010, porównywalna z Euro 6). W porównaniu z nim nowa Cascadia ma spalać do siedmiu procent paliwa mniej. Jak poinformowano na łamach magazynu Mercedes-Benz "Transport" Taka oszczędność uzyskano podczas tygodniowej jazdy testowej, która odbyła się w warunkach zbliżonych do rzeczywistych i prowadziła przez różne stany USA. Trasa miała długość 2.400 mil, czyli prawie 4 tys. kilometrów i prowadziła z San Diego w Kalifornii do miasta Gastonia w Północnej Karolinie. Dwa ważące po 34 tony ciągniki z naczepami poruszały się ze średnią prędkością 62 mil na godzinę (około 100 km/h). Pomiar potwierdziło niezależne Automotive Testing and Development Services.
Decyduje silnik i aerodynamika
Jak powiedział Martin Daum, prezes Daimler Trucks North America, do dobrego wyniku nowego Freightlinera podczas "Evolution of Efficiency Tour" przyczyniły się przede wszystkim dwa czynniki: silnik Detroit DD15 oraz poprawiona aerodynamika.
- To była dla nas wyjątkowa okazja, by w praktyce przetestować nasze najnowsze technologie i potencjał oszczędności - podkreślił prezes DTNA.
DD15 to rzędowy silnik sześciocylindrowy o pojemności 14,6 litra. Tak jak cała gama jednostek napędowych jest on wyposażony w technologię BlueTec, która zmniejsza emisję szkodliwych substancji do wartości na granicy wykrywalności i przewyższa standard EPA 2010. Wykorzystanie technologii Daimler BlueTec przyczynia się również do zmniejszenia zużycia paliwa i, co za tym idzie, do mniejszej emisji CO2. W efekcie DTNA został certyfikowany "Greenhouse Gas 2014 Standard" (GHG14). Certyfikat ten amerykańskie ministerstwo ochrony środowiska (Environmental Protection Agency) przyznało całej gamie pojazdów - samochodom ciężarowym przeznaczonym do transportu dalekobieżnego, ciężarówkom wagi średniej, jak również pojazdom budowlanym i komunalnym marek Freightliner i Western Star.
Daimler Trucks North America stał się dzięki temu liderem amerykańskiej branży pojazdów użytkowych. Przedsiębiorstwo już teraz spełnia normy wyznaczone przez EPA i amerykańską administrację bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA), które wejdą w życie na początku 2014 roku. Mają one na celu stopniową redukcję emisji spalin w ciężarówkach ciężkich i wagi średniej. EPA przewiduje, że dzięki przestrzeganiu standardu GSG14 w konstrukcji ciężarówek i autobusów, w latach 2014-2018 będzie można zaoszczędzić około 530 milionów baryłek ropy. Ma to równocześnie spowodować redukcję emisji gazów cieplarnianych o 270 mln ton.
Prototyp pali 22 litry na setkę
Zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla są ze sobą ściśle powiązane. Dlatego też, aby móc zaoferować nabywcom jak najbardziej ekonomiczne rozwiązania, DTNA podejmuje dalsze starania, aby obniżyć zużycie paliwa w silnikach. Oprócz jazdy testowej "Evolution of Efficiency Tour", która odbyła się na normalnych drogach, na terenie badawczym w teksańskim Uvalde analizie poddano prototyp. Podczas tej próby zaprezentowano, w jaki sposób poprawiony opływ powietrza i inne niuanse techniczne mogą dodatkowo zredukować spalanie w ciężkim samochodzie. Ciężarowym. W tym celu nowego Freightlinera Cascadia Evolution wyposażono w zautomatyzowaną skrzynię biegów Detroit DT12, szerokie opony o zmniejszonym oporze toczenia i specjalnie opracowaną pod katem zoptymalizowanej aerodynamiki naczepę. Tak skonfigurowany technicznie i aerodynamicznie zestaw o masie całkowitej 34 ton pokonał tysiąc mil ze średnią prędkością 60 mil na godzinę (około 97 km/h). Wynik: 10,67 mili na galonie - w przeliczeniu 22 litry oleju napędowego na 100 km. Zatem nadal istnieje potencjał do ulepszeń, nad czym producenci pojazdów ciężarowych będą dalej pracować.
Obiecująca próba z napędem CNG
Również w dziedzinie napędów alternatywnych Daimler Trucks North America odnotował imponujący wynik. Po raz pierwszy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) Freightliner Cascadia pokonał trasę z Los Angeles do Waszyngtonu (około 2.700 mil). Jazdę przerywano tylko na tankowanie co 350-500 mil. Ciężarówka korzystała wyłącznie z publicznych stacji paliw i udowodniła tym samym, że napęd CNG już teraz stanowi realną alternatywę dla ON. W obliczu tego wydarzenia M. Daum, prezes DTNA, obiecał kolejne starania w pracach nad ekologicznymi metodami napędu i dalsza współpracę na tym polu z organami państwowymi oraz utworzenie sojuszu z innymi gałęziami gospodarki.
Daimler Trucks i Daimler Buses już od 2007 roku intensywnie pracują nad rozwojem przyjaznych dla środowiska technologii. Zaangażowanie to łączą w światowej inicjatywie "Shaping Future Transportation". W ten sposób - za pomocą efektywnych i czystych systemów napędowych oraz alternatywnych paliw - przedsiębiorstwo realizuje swój cel budowy pozbawionego emisji spalin pojazdu użytkowego przyszłości.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.